Onlinestein, webagentschap in Kortrijk

Degelijk, functioneel en stijlvol webdesign

5 tips om uw zaak naar een hoger niveau te tillen via social media

Uw bedrijf, onderneming of winkel op social media (Facebook, Twitter, LinkedIn)

Vroeger zochten we ons heil in de Gouden Gids, later werd dat Google en vandaag komt daar nog een derde bij: de sociale netwerken. Consumenten zoeken steeds meer contact met bedrijven, ketens en winkels via Facebook en Twitter. Veel ondernemingen spelen hierop in en nemen zelfs mensen in dienst die hier full time mee bezig zijn.

Zijn social media enkel van nut voor grote bedrijven en ketens? Absoluut niet, KMO's en zelfstandigen kunnen hier ook hun voordeel mee doen en rechtstreeks of onrechtstreeks de verkoop beïnvloeden. Enkele tips voor een gezonde social media-strategie:

Pak uit met uw Facebook-pagina of Twitter-account.

Bezoekers komen niet zomaar aanwaaien. Zorg dat uw klanten op de hoogte zijn van uw pagina. U kan dit via uiteenlopende kanalen laten weten: een e-mailing, reclame in uw winkel, een vermelding bij uw contactgegevens op verpakkingen of naamkaartjes. "Vind ons op Facebook" kan al volstaan. Facebook-gebruikers weten hoe ze de zoekfunctie moeten gebruiken en kunnen eenvoudigweg de naam van uw zaak invoeren, op voorwaarde dat dit geen al te courante naam is.

Organiseer een actie of wedstrijd.

Als uw zaak nog niet lang aanwezig is op social media, dan doet u er goed aan om mensen aan te zetten om uw aanwezigheid te delen over het netwerk. Er bestaan eenvoudige formules waarmee u gebruikers kunt activeren en aanzetten tot het delen van uw Facebook-pagina of Tweets. Hoe meer mensen de Facebook-pagina "leuk vinden" of uw zaak volgen op Twitter, hoe meer uw communicatie in de kijker staat.

Zorg dat alles in beweging blijft.

Het heeft geen zin om social media accounts aan te maken om die na een maand te verwaarlozen. Zorg dat de leden op sociale netwerken uw zaak niet vergeten en plaats af en toe een nieuw bericht of tweet, een paar foto's en eventueel een video. Als iemand dit "leuk vindt" (en dus de "Like"-button aanklikt) of re-tweet, dan verschijnt dit op zijn of haar sociaal netwerk en komt je boodschap bij de vrienden en kennissen van die persoon terecht. Dit kan voor een kettingreactie zorgen, of een "viral effect" in vaktermen. Veel hangt van uw boodschap en algemene communicatiestijl af.

Laat mensen social media gebruiken om in contact te komen met uw zaak.

Dit is het gevoelige punt van sociale netwerken: wat als iemand zich negatief uitlaat op mijn Facebook-pagina of zijn ongenoegen uit aan het adres van mijn Twitter-account? Laat u niet afschrikken. Ontevreden klanten een platform bieden geeft u juist meer controle over de zaak. U kan rechtstreeks met hen in contact treden en samen kijken of het probleem kan opgelost worden. Dit zal de andere gebruikers niet ontgaan en enthousiasme over uw klantvriendelijke aanpak opleveren. Voorbeelden hiervan zijn talrijk.

Blijf authentiek.

Actief zijn op sociale netwerken kan een meerwaarde betekenen voor uw onderneming, maar enkel op voorwaarde dat u die als een menselijk platform gebruikt. Facebook en Twitter zijn aanvankelijk niet gemaakt om reclame te maken, maar om mensen samen te brengen. Laat dit dan ook het grondbeginsel zijn in uw social media-strategie. Internetgebruikers krijgen al genoeg af te rekenen met spam, en zullen dan ook snel afhaken als ze merken dat uw Facebook-pagina of Twitter-account niet meer dan een reclameblad is. Zorg voor een persoonlijke touch en geef uw zaak karakter via social media.

Het is boeiende materie en wij helpen graag met de sociale media-strategie van onze klanten. Mocht u hier vragen over hebben, contacteer ons dan gerust.

Drupal Association

Contact

Onlinestein webdesign BVBA

Kortrijk

hallo@onlinestein.be

BE-0644.888.662